Czy oświetlenie półek wpływa na decyzje zakupowe klientów

oswietlenie-w-sklepie

Ekspozycja towarów odgrywa istotną rolę we współczesnym marketingu i sprzedaży. Znajomość nowoczesnych rozwiązań z zakresu merchandisingu i promowania produktów na sklepowych półkach jest kluczowa dla utrzymania się marki i jej towarów na rynku. Jednym z istotniejszych elementów budowania ekspozycji, niezależnie od branży, jest zastosowanie atrakcyjnego oświetlenia. Wyjaśniamy, jak oświetlenie półek wpływa na decyzje zakupowe klientów.

Rodzaje oświetlenia w sklepie

W sklepie mamy do czynienia z różnymi typami oświetlenia. Do najbardziej podstawowych należy: 

  • oświetlenie ogólne, 
  • oświetlenie akcentujące,
  • oświetlenie dekoracyjne. 

Każde z tych typów oświetlenia sklepowego ma inne funkcje i odpowiada za odmienne zadania. Oświetlenie ogólne ma na celu równomierne dostarczenie światła do całego wnętrza i jest doskonałym tłem dla oświetlenia punktowego oraz akcentującego. Przy wyborze oświetlenia ogólnego istotny jest dobór nie tylko opraw, ale również samych żarówek, które zapewnią odpowiednią barwę i moc. Na szczególną uwagę zasługują ciągi komunikacyjne i kasy, gdzie oświetlenie jest stosowane dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa.

Kolejnym rodzajem oświetlenia jest światło akcentujące. Jego głównym zadaniem jest promowanie towaru i kierowanie uwagi klientów na konkretny asortyment, na który ustawione jest jaśniejsze światło. W ten sposób zaakcentowane produkty wydają się bardziej atrakcyjne dla kupujących. Wykorzystuje to naturalne mechanizmy mózgu, które nakazują zwracać większą uwagę właśnie na jaśniejsze elementy. Zadaniem oświetlenia akcentującego jest także wydobycie indywidualnych cech danego produktu, takich jak kształt, kolor czy struktura. 

Oświetlenie dekoracyjne jest szczególnym rodzajem oświetlenia akcentującego. Ma za zadanie zarówno zwracać uwagę na konkretny towar, jak również tworzyć klimat i atmosferę w sklepie. Ta funkcja jest nie mniej ważna. Przyjazna i odpowiednio zbudowana przy pomocy światła atmosfera, może mieć duży wpływ na wzrost lub poziom sprzedaży. Zarówno oświetlenie dekoracyjne, jak i akcentujące może przybierać różne kolory. W szczególności polecane jest światło dekoracyjne realizowane w postaci oświetlenia w barwach RGB. Dzięki temu możliwa jest płynna zmiana kolorów świateł, wprowadzenie jakiejś formy aktywności czy dynamiki do przestrzeni handlowej.

Oświetlenie półek sklepowych – jak zaprojektować, aby wspierało sprzedaż?

Jednym z najistotniejszych rodzajów świateł występujących w sklepach czy punktach handlowych jest oświetlenie półek sklepowych. Ten element – właściwie przemyślany i odpowiednio zaakcentowany – pozwala wspierać i stymulować sprzedaż, a także promować towary i podkreślać atuty danej marki. 

O element, jakim jest oświetlenie półek sklepowych warto zadbać już na etapie projektowania i planowania sklepu. Jeśli jednak na wcześniejszych etapach prac nad wystrojem pominięto ten element to nic nie jest jeszcze stracone. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom wdrażanym przez firmy zajmujące się promocją i wsparciem sprzedaży, możliwe jest uzupełnienie oświetlenia półek sklepowych w dowolnym momencie. 

W jakich miejscach przydaje się dodatkowe oświetlenie półek sklepowych? Oświetlenie miejscowe regałów sklepowych powinno znaleźć się w takich miejscach, jak:

  • kosze z pieczywem,
  • lady chłodnicze,
  • regały z kosmetykami.

Doskonale jest, jeśli oprawy oświetleniowe są wbudowane w regały sklepowe już na etapie ich produkcji. Jednak jeśli w sklepie znajdują się modele nie posiadające oświetlenia to warto uzupełnić je o ten element.

Jak oświetlenie wpływa na decyzje zakupowe klientów?

Oświetlenie odgrywa dużą rolę w podejmowanych przez klientów decyzjach zakupowych. Dotyczy to w szczególności oświetlenia półek sklepowych oraz oświetlenia akcentującego. Oświetlenie zamontowane w strategicznych miejscach wywołuje zainteresowanie klientów konkretnym produktem, co w konsekwencji doprowadza do podjęcia przez kupującego decyzji o zakupie. Tym samym oświetlenie półek sklepowych może przyczynić się nawet do wzrostu sprzedaży. 

Współczesna sprzedaż opiera się już nie tylko na zaspokajaniu potrzeb, ale także na oddziaływaniu na emocje i budowaniu dobrobytu. Warto więc wyeksponować towar przy pomocy odpowiedniego oświetlenia regałów sklepowych, aby wydawały się one klientom bardziej atrakcyjne, ciekawsze czy luksusowe.

By Dorota

Dorota jest zawodową dziennikarką, która od ponad 2 lat związana jest z portalem ChochlikDrukarski.com.pl. Lubi pisać o sprawach bieżących, zdrowiu i nauce.