Nawet najlepiej funkcjonująca marka wymaga rewizji. Wprowadzanie zmian nie powinno jednak odbywać się według bliżej nieokreślonego widzimisię. Żeby określić potrzeby biznesu i optymalne działania, warto przeprowadzić audyt marki. Na czym on polega i jakie korzyści daje? Kiedy w szczególności należy go wykonać?
Audyt marki – co to? 5 najważniejszych korzyści
Audyt marki to nic innego jak jej kompleksowa analiza. Jest jak zdjęcie rentgenowskie – pozwala z zewnątrz spojrzeć na problemy i potencjał rozwojowy danego biznesu. Dostarcza przy tym wielu użytecznych informacji na temat dotychczasowego funkcjonowania podmiotu i wskazuje obszary wymagające interwencji. W jej ramach ocenia się nie tylko założenia strategiczne marki i sposób, w jaki komunikuje się z klientami, ale również efekty marketingowe podejmowanych działań.
Odpowiednio przeprowadzony audyt marki to bezcenne źródło wiedzy. Dzięki niemu można rozwinąć firmę na wielu płaszczyznach. Jakie korzyści można uzyskać, decydując się na kompleksową analizę marki?
- Poprawa efektywności działania. Audyt marki pozwala określić mocne i słabe strony przyjętych założeń strategicznych i podejmowanych w ich ramach działań. Wskazuje, które z nich są nieefektywne i nie przynoszą zakładanych rezultatów, a w których drzemie potencjał rozwojowy.
- Optymalizacja kosztów i zasobów. Wnikliwa ocena funkcjonowania marki pozwala dokonać przesunięć w budżecie i zasobach firmy. Nierentowne działania przestają być dotowane, a wsparcie otrzymują te, które przynoszą największe szanse na realizację przyjętych celów biznesowych.
- Poprawa spójności komunikacyjnej. Rzetelnie przeprowadzony audyt marki pozwala wychwycić niewłaściwe komunikaty, które są niespójne z przyjętym wizerunkiem firmy lub jawnie w niego godzą. Ich eliminacja to pierwszy krok na drodze do osiągnięcia spójności komunikacyjnej, która pozwoli zwiększyć zaufanie klientów.
- Wzrost konkurencyjności. Audyt marki pozwala zdiagnozować to, czy marka wyróżnia się na rynku, a także podjąć działania sprzyjające wzrostowi konkurencyjności, takie jak budowa pozytywnych skojarzeń wśród klientów. Jeśli prowadzona działalność niczym specjalnym się nie charakteryzuje, audyt punktuje jej wyróżniki, co ułatwia skonstruowanie atrakcyjnej oferty.
- Ochrona przed błędnymi decyzjami strategicznymi. Audyt marki nie tylko pozwala wyeliminować nierentowne działania, ale również chroni przed podjęciem pochopnych decyzji strategicznych, np. o przeprowadzeniu lub zaniechaniu rebrandingu.
Odpowiednio przeprowadzony audyt marki dostarcza wiarygodnych informacji, które pozwalają uporządkować dotychczasowy branding, a w razie potrzeby stworzyć nowy. Zawiera konkretne wskazówki, co poprawić, i jakie działania podjąć, aby dać firmie impuls do rozwoju.
Kiedy przeprowadzić audyt marki? Komu go powierzyć?
Żeby zapewnić firmie ustawiczny rozwój, audyt marki warto przeprowadzać cyklicznie – co 6-12 miesięcy. Systematyczna weryfikacja założeń i działań pozwoli przedsiębiorstwu osiągnąć i zachować przewagę konkurencyjną, a także błyskawicznie odpowiadać na ewentualne zagrożenia. Kiedy jednak w szczególności warto zdecydować się na wnikliwą analizę funkcjonowania biznesu? Oto sytuacje wymagające audytu marki.
- Utrata zaufania klientów
- Postępujący spadek sprzedaży
- Rozszerzenie oferty
- Dynamiczny wzrost marki
- Wzrost konkurencji na rynku
- Konieczność podjęcia decyzji strategicznych, np. o rebrandingu
Co ważne, audyt marki można wykonać samodzielnie. W sieci nie brakuje wskazówek, jak to dobrze zrobić. Niemniej w takim przypadku rośnie ryzyko przeoczenia obszarów wymagających zmiany. Twórca biznesu nie zawsze bowiem jest w stanie z dystansem spojrzeć na swoją działalność i obiektywnie ocenić wdrożone działania.
Dlatego zamiast eksperymentować, warto od razu zdecydować się na profesjonalne wsparcie. Mentorka lub mentor biznesu wykona pełen audyt marki. Wnikliwa analiza bezbłędnie zdiagnozuje nie tylko problemy, ale i obszary rozwojowe. W efekcie stanowić będzie świetną podstawę do dalszych działań.
źródło: ewanizio.pl